شب٬سکوت٬کویر...

آلبوم شب٬سکوت٬کویر بدون شک یکی از زیباترین آلبوم های استاد محمدرضا شجریان است.پر بیراه نیست اگراستادشجریان را پدرآواز ایران بنامیم و شب٬سکوت ٬کویر راگل سرسبد آثار ایشان.این اثر تم محلی خراسانی دارد.البته درست نیست این اثر را صرفا محلی بدانیم بلکه تلاشی است در زمینه بهره گرفتن از خصوصیات موسیقی مقامی.نوازندگان بی نظیر از نقاط قوت این اثر هستند.کیهان کلهر استاد مسلم کمانچه حال حاضر ایران ٬اردوان و بیژن کامکار از خانواده هنرمند کامکارها این اثر را از بقیه آثار متمایز نموده اند.استفاده از سازهای محلی و نوازندگان بومی خراسان نیز بر جذابیت آهنگها افزوده است.قطعه سکوت که باریتمی کاملا ملایم آغاز شده و سپس اوج می گیردو سپس شب کویر...که اگر کمی قدرت خیال پردازی داشته باشی خود را در کویر احساس می کنی و سکوت معناداری که در هیچ جا نظیرآن را نخواهی یافت.شبی مهتابی و پرستاره با عبور گاه و بیگاه نسیم... پس از این که کاملا با محیط خو گرفتی ساز و آواز تنوعی به فضای حاکم می بخشد و سپس تصنیف زیبای بارون که براساس آوای محلی شمال خراسان تنظیم شده است.با شعری از علی معلم که به نظر من تنها شعر قابل تحسین ایشان است! این تکه الحق و الانصاف تاثیرگذارترین قسمت اثر است. شرنگ که به زبان محلی خراسانی به معنای جشن و پایکوبی است به طور خاص همین معنا و حالت زا القا می کند.طرقه و سپس ای عاشقان با شعری از هوشنگ ابتهاج هم بسیار پخته و ملودی بسیار لطیفی نیز دارند که قطعات پایانی هستند.
نظرات 6 + ارسال نظر
مهران شنبه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 08:25 ق.ظ

شجریان اصالتا ترک بوده و پدر بزرگش اهل زنجان بوده و از بدحادثه پدزش به خراسان میرود

همان طوری که گفتم این آلبوم محلی نیست.پس مهم نیست که شجریان اهل کجا بوده و حوادث اونو به کجا کشونده!مهم اینه که این آلبوم بسیارزیبا و تاثیر گذاره.شاید اگر شجریان خراسانی نبود و یا به قول شما از بد حادثه به خراسان نمی رفت نمی تونست انقدر قشنگ این آلبومو اجرا کنه.در هر صورت خوشحالم که طرفدار موسیقی سنتی هستید!

یک عدد موجود زنده شنبه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 01:06 ب.ظ http://ghazenaz.blogfa.com

سلام !
من یه سوال فنی بپرسم ؟
چرا ما که کامنت میذاریم زیرش از این نوشته های پاسخ نمی افته ؟ (چشمک !!!‌)

حالا دیدی واسه تو هم جواب نوشتم؟!آخه تو هیچ وقت غیر از مسخره کردن کامنت دیگری نمی ذاری که من بخوام نظرتو تایید یا رد کنم.قضیه روشن شد؟

ملول شنبه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 03:04 ب.ظ http://mahfoz.persianblog.com

من نمی‌دونم چرا وقتی شجریان گوش میدم کرخت میشم!!!

یک عدد موجود زنده شنبه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 11:04 ب.ظ http://ghazenaz.blogfa.com

والله من مشکلم اینه که جدی هم که باشم هیچ کس باور نمیکنه !
در ضمن این فقط یه سوال بود که چرا زیر نوشته های من اون بخش پاسخ نمی افته !
من اصلا دلم نمیخواست شما به خاطر من زحمت بکشید و دست به قلم که نه ! انگشت به کیبرد شید !
همینجوری اگه شفاهی هم توضیح میدادید واسم مشکلم حل میشد‌!
در ضمن فکر کنم این دوستمون جناب آقای مهران خیلی باید آدم خوش شانسی باشن که همیشه زیر کامنتشون اون بخش پاسخ می افته !
آخه میگن یکی از نشانه های مقربین !‌(حالا نه حتما مقربین به خدا !‌) اینه که تمناشون بدون جواب نمی مونه !
اصلا به من چه ؟‌.....

مهران یکشنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 07:48 ق.ظ

صادق جان حادثه در انتظار است
اصطلاحاتیست مر ابدال را
که خبر نبود از آن غفال را

یک عدد موجود زنده یکشنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 02:42 ب.ظ http://ghazenaz.blogfa.com

ایول !
مهران جان من که نفهمیدم این که گفتی یعنی چی !
البته من خیلی هم خنگ نیستم ! ولی شما خیلی سنگین نوشتی !
راستی اون غفال که نوشتی جمع مکسر قفل باید باشه نه ؟
پس چرا با 'غ' نوشتی ؟ باید با 'ق' مینوشتی !
اونوقت یعنی چی ؟ یعنی کسانی که مغزشون قفل کرده اخبار رو نمیتونن درست بفهمن ؟
(چشمک + علامت تعجب + علامت سوال !!‌)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد